Friday, September 10, 2004
دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل دانشگاهها برگزار شد قسمت دوم
دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل دانشگاهها برگزار شد و در این گردهمائی مسائل مختلفی بیان گردید که برخی از رئوس آن در پی خواهد آمد
مدير كل دانشجويان خارج: پرونده اعزام سنتي دانشجو تا پايان سال آينده بسته ميشود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس آموزشي
دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتري داخل دانشگاههاي سراسري كشور
امروز با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و تني چند از معاونان و
مديران اين وزارتخانه و روساي دانشگاهها در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار
شد.
به گزارش خبرنگار آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر فرهاد
رحمتي، مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و
فناوري در اين مراسم با اشاره به روند اعزام دانشجو در وزارت علوم،
گفت: پرونده اعزام دانشجو به خارج از كشور به روش سنتي تا پايان سال
آينده به اتمام ميرسد. ولي اعزام دانشجو به صورت دورههاي تحقيقاتي
كوتاهمدت و با استفاده از هزينه شخصي داوطلب و منابع خارجي ادامه
مييابد و تقويت ميشود.
وي ادامه داد: همچنين در خصوص رشتههايي كه هنوز دانشگاههاي كشور به
سطحي نرسيدهاند كه بتوان آنرا در داخل اجرا كرد، سياست وزارت علوم
برگزاري اين دورهها به صورت مشترك است.
دكتر رحمتي همچنين با بيان اينكه در حال حاضر 8000 دانشجوي دكتراي داخل
شاغل به تحصيل در سيستم وزارت علوم وجود دارد، خاطرنشان كرد: تنها دو
هزار تا 2500 نفر از اين تعداد ميتوانند از بورس تحصيلي استفاده كنند
كه سعي بر توسعه آن داريم.
وي با بيان اينكه اين نشست دو روزه با هدف بازنگري و بازشناسي دورههاي
دكتراي داخل برگزار شده است، گفت: با استناد به آمار مقالات علمي ايران
در فهرست، نقش ايران در توسعه علمي بسيار پررنگ است كه اين از بركت
دورههاي دكتراي تحقيقاتي كشور است.
وي با بيان اينكه تلاش شده در اين نشست ارزشهاي دورههاي دكتري نيز به
معرض نمايش گذاشته شود، تصريح كرد: تقدير از دانشجويان نمونه دورههاي
دكتري داخل و استفاده از اساتيد برجسته اين دورهها ازجمله دكتر
گلستاني شخصيت برجسته جهاني فيزيك، دكتر زلفي گل، دكتر خرمي استاد
فيزيك دانشگاه الزهرا(س) و ... از ديگر برنامههاي اين نشست است.
دكتر رحمتي با بيان اينكه آشنايي با آسيبها، موانع و مشكلات دورههاي
دكتراي داخل از ديگر اولويتهاي اين نشست است، خاطر نشان كرد: مشكلات
دورههاي دكتراي داخل را بايد در سه بخش توزيع دانشجويي، معاونت آموزشي
و شوراي گسترش و همچنين مديريت كل دفتر نظارت وزارت علوم بررسي كرد.
وي در خاتمه گفت: در اين نشست سياستهاي آموزش عالي، سند ملي آموزش
عالي و برنامههاي پژوهشي نيز مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
همچنين دكتر نديمي، رييس دانشگاه شهيد بهشتي، در اين گردهمايي، با بيان
اينكه در حال حاضر كشور بيش از همه براي رسيدن به استقلال بيشتر به
متخصصين علمي مصلح نياز دارد، اظهار كرد، «متخصص علمي مصلح» كسي است كه
خيرانديش بوده و با ابتكارعمل و خلاقيت نياز جامعه را شناخته و از تخصص
خود در جهت اعتلاي كشور استفاده ميكند.
دكتر نديمي در خاتمه با بيان اينكه امروز تربيت نيروي متخصص در سطح
خودكفايي قرار دارد و هر يك از دانشجويان دكتري كشور 3 تا 4 مقاله
معتبر ارايه ميكنند، گفت: با اين حال ما هنوز نيازمند استفاده از
تجربيات و پيشرفتهاي جهاني هستيم.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم:
هدف و اولويت وزارت علوم از اين پس عملياتي و اجراييكردن قانون تغيير
ساختار وزارتخانه است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس آموزشي
معاون طرح و توسعه وزارت علوم اظهار كرد: با تصويب و ابلاغ لايحه تغيير
ساختار، هدف و اولويت وزارت علوم، از اين پس عملياتي و اجراييكردن اين
قانون است.
به گزارش خبرنگار آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر جعفر
ميليمنفرد، امروز در دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل
دانشگاهها با اشاره به اينكه وزارت علوم عهدهدار توسعه علمي در حوزه
فناوري كشور است، گفت: در قالب اين بحث، ساختار جديد وزارت علوم طراحي شد
كه بعد از گذر از يك مسير طولاني سرانجام به عنوان قانون وزارت علوم ابلاغ
شد.
وي همچنين با اشاره به نگاه رياست جمهوري در اين خصوص يعني «توسعه علمي،
شرط بقاي كشور»، گفت: دو پروژه در عرصه فناوري از ميان پروژههاي در دست
اجراي وزارتخانه مورد تاييد دولت قرار گرفت و پشتوانهاي براي برنامه چهارم
توسعه وزارت علوم شد.
وي با بيان اينكه قانون وزارت علوم بايد در قالب چشم انداز بيست ساله كشور
و در ظرف برنامه چهارم توسعه عملياتي شود، خاطرنشان كرد: فصل چهارم برنامه
چهارم توسعه «توسعه مبتني بر دانايي» است، همچنين مراحل بعدي برنامه چهارم
توسعه كه نهايتا بايد در ماههاي آينده نهايي شود تا به تنظيم لايحه بودجه
كمك كند، تهيه سندهايي با عنوان «سندبخشي آموزش عالي» است كه اين سندها نيز
به برنامههاي كليدي تبديل ميشود كه بايد در برنامه چهارم توسعه اجرايي
شود.
به گفته دكتر ميلي منفرد، طي قانون جديد وزارت علوم، دولت بايد تصديگري را
از دوش خود بردارد و بحث بسترسازي و حمايت را دنبال كند. همچنين دانشگاهها
بايد به سمت اداره شدن در چهارچوب هيات امنا و اجراي مصوبات هيات امنا حركت
كنند.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم در خاتمه، تصريح كرد: براي تحقق نظام توسعه
علمي كشور بايد با دو عينك به مساله نگاه كرد؛ يكي ايجاد ساختار مناسب و
ديگري چگونگي محتوايي كه در اين قالب بايد قرار بگيرد.
در ادامه اين نشست دكتر رمضاني مدير پروژه سند راهبردي نظام توسعه علمي
كشور به تشريح سند ملي توسعه علمي كشور پرداخت.
در خاتمه اين مراسم از اميرحسين خوشگفتارمنش، فرهاد درويش، دكتر اسماعيل
فاتحيفر، محمدعلي ناصري، ولي الله محمدي، حسن صالحي نجف آبادي، زهرا
رهبرنيا، بهرام فلاحت نيا و مهران سيدرزاقي به عنوان دانشجويان نمونه
دورههاي دكتراي داخل تقدير شد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
آييننامه جديد دورههاي دكتري دانشگاههاي كشور تدوين شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس آموزشي
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل
دانشگاههاي كشور، اعلام كرد: آييننامه جديد دورههاي دكتري دانشگاههاي كشور
با اصلاح مشكلات آييننامه قبلي، تدوين و ابلاغ شد.
به گزارش سرويس آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر جعفر توفيقي،
امروز در دانشگاه شهيد بهشتي و در جمع دانشجويان بورسيه دكتراي داخل، با بيان
اينكه دورههاي دكتري داخل دانشگاههاي كشور و كيفيت آن جزو افتخارات نظام است،
اظهار كرد: يقينا از اين پس جريان توسعه دورههاي دكتري دانشگاههاي كشور
بالقوهتر، كيفيتر و با استحكام بيشتري به سمت جلو پيشرفت و حركت خواهد كرد.
وي با اشاره به تدوين آييننامه جديد دورههاي دكتراي دانشگاههاي كشور، گفت:
كاهش حجم واحدهاي درسي دوره دكتري، شناورشدن امتحان ورودي و مجاز بودن
دانشگاهها در خصوص برگزاري آزمون كتبي و پذيرش دانشجو از طريق بررسي سوابق
علمي دانشجو برخي از اين اصلاحات است.
وزيرعلوم با اشاره به پيشنهاد برخي دانشجويان در خصوص برگزاري آزمون جامع
متمركز در دورههاي دكتري، گفت: امكان برگزاري اين آزمون به صورت متمركز وجود
ندارد، چرا كه آزمون جامع متمركز مغاير با سياستهاي كلان آموزش عالي كشور است.
سياست وزارتخانه، حركت به سمت استادمحوري و ايجاد تنوع و نوآوري در دورههاي
دكتري است.
وي با بيان اينكه هر استعدادي بايد در يك محيط خاص رشد كند، گفت: استعدادهاي
كشور تنها در محيطهاي متنوع رشد ميكند زيرا هر چه به سمت يكسانسازي محيطها
و رفتارها حركت كنيم، شانس نوآوري كم ميشود، بنابراين راه حلهاي پيشنهادي با
توجه به سياستهاي آموزش عالي كشور ارايه شود.
وي با بيان اينكه برگزاري امتحان جامع دورهاي دكتري دانشگاههاي كشور به روش
فعلي به معلومات دانشجو نميافزايد، گفت: بر اساس آييننامه جديد دورههاي
دكتري، دانشجو بايد رساله خود را تا پايان ترم اول شروع نمايد و استاد راهنما
نيز در اخذ كليه واحدهاي دانشجو بايد نقش داشته باشد.
دكتر توفيقي با بيان اينكه رسالههاي دكتري بهترين نقاط اتصال ما به جامعه
هستند، خاطر نشان كرد: تعريف ما از دورههاي دكتري، پشتيباني علمي كارهاي
تحقيقاتي است، با اين حال ما اعتقاد نداريم كه هر رساله دكتري بايد منشا تحول
در بخش اقتصادي كشور باشد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر سالانه در كشور 1200 دانشجوي دكتري پذيرش و 700
نفر فارغ التحصيل ميشوند، گفت: نگاه به توسعه علمي بايد نگاهي وسيع و كلان
باشد. تقاضا محوركردن پژوهش و تقويت تحقيقات زيربنايي و پايهاي، سياست و
اولويت وزارت خانه است. چرا كه ممالكي كه تنها بر روي تحقيقات كاربردي كار كرده
و فاقد تحقيقات پايهاي و زير بنايي هستند امروز دچار مشكلات عمدهاي هستند.
وي در ادامه با بيان اينكه هر جرياني يك دوران رشد و توليد و نوزادي، يك دوران
رشد و بلوغ و يك دوران توسعه پايدار دارد، خاطرنشان كرد: بسياري از پديدههاي
طبيعي از اين منحني تبعيت ميكنند. نكته قابل توجه اين است كه اگر چه اين سه
مرحله با يكديگر در تعاملند، ولي سه پديده مجزا هستند و تعريف كيفيت و رشد نيز
در اين مراحل متفاوت است.
دكتر توفيقي با اشاره به طرح ايدههاي اوليه شروع دورههاي دكتري در كشور در
سالهاي 61 - 62، اظهار كرد: اگر ميخواستيم از ابتدا اين دورهها را با الزامات
و شاخصهاي دوره توسعه پايدار شروع كنيم، امروز شاهد اين موفقيتها نبوديم.
وي خطاب به دانشجويان بورسيه دكتراي داخل دانشگاههاي كشور، تصريح كرد: از شما
انتظار ميرود دو كار مهم انجام دهيد يكي اينكه به عنوان نيروهاي محقق، مبتكر و
نوآور هميشه تعامل مثبت با افكار عمومي داشته باشيد، با ارايه توان و
دستاوردهاي علمي خود آثار مثبتي را بر افكار عمومي داشته باشيد و همچنين با
ارزيابي مشكلات موجود با يك نگاه انتقادي، به اصلاح امور در سيستم كمك كنيد.
دكتر توفيقي در خاتمه با بيان اينكه اينگونه نشستها بايد يك دبيرخانه ثابت
داشته باشد، اظهار كرد: مشكلات موجود در عرصه دورههاي دكتري داخل را نميتوان
با سالي يك نشست، حل كرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد:
لايحه تغيير ساختار وزارت علوم از سوي شوراي نگهبان تصويب شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس آموزشي
لايحه تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصويب و ابلاغ شد.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفتوگو با خبرنگار سرويس آموزشي
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر افزود: لايحه تغيير ساختار
وزارت علوم اين بار بدون هيچ ايراد و مشكلي از سوي شوراي نگهبان به تصويب و به
وزارتخانه ابلاغ شد.
دكتر توفيقي در خاتمه خاطر نشان كرد: با ابلاغ اين لايحه، از اين پس اولويت
وزارتخانه، اجرايي و عملياتي كردن قانون جديد تغيير ساختار وزارت علوم است.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home